program

            Nasza dewiza to – MNIEJ SPRZĘTU, WIĘCEJ TALENTU…!

            prawda nie zawsze oczywista – aparat fotograficzny służy do fotografowania nie do posiadania

  • Warsztaty Fotograficzne w Krakowie prowadzone przez Włodzimierza Płanetę w 2018 roku będą świętowały jubileusz 25 lecia nieprzerwanej działalności. Zgromadzone doświadczenia w przekazywaniu wiedzy, oraz aktywna działalność artystyczna prowadzącego sprawiła, że od 1993 r. w warsztatach wzięło udział prawie trzy tysiące fotoamatorów! 
  • Warsztaty są adresowane do osób dorosłych i starszej młodzieży. Zajęciowe sesje odbywają się od października do końca czerwca raz w tygodniu w cyklach 3 lub 6-miesięcznych, oraz 2-letniej formule zaawansowanej. Program zajęć jest dostosowany do umiejętności i oczekiwań uczestników. Dogodne terminy zajęć ustalane są indywidualnie z poszczególnymi grupami.
  • Zapraszamy pasjonatów fotografii, którzy fotograficzną przygodę pragną dopiero rozpocząć, jak również tych, dla których fotografia to więcej niż hobby, którzy chcą wzbogacić swój warsztat, rozwinąć działania twórcze, podzielić się swoimi pracami z publicznością w formie wystawy czy autorskiego albumu. Zapraszamy też doświadczonych fotografów, naszym celem jest doskonalenie warsztatu i promocja swoich prac. Przez lata udało się nam wypracować bardzo dobre kontakty z galeriami w całej Polsce i za granicą. Wspólnie zaprezentowaliśmy już ponad 100 wystaw. Od wielu lat tworzymy aktywne środowisko ludzi związanych z działalnością fotograficzną: fotografów, foto-laborantów, sprzedawców sprzętu fotograficznego, fotomodelek, fotomodeli, właścicieli i kuratorów galerii fotograficznych.    
  • Początkujący zapoznają się z warsztatem fotografa, poznają zasady obsługi sprzętu, nabywają umiejętności jego twórczego wykorzystania. Na zajęciach można uzyskać  porady co do zakupu sprzętu, jakie wybrać akcesoria dostosowane do indywidualnych potrzeb, zainteresowań i możliwości finansowych.
  • Kolejny etap to zajęcia praktyczne poznawanie zasad kompozycji, nauka fotograficznej interpretacji tematów, rozwijanie umiejętności obserwacji i planowania sesji zdjęciowej. Udział w plenerach, wystawach, spotkania z artystami fotografami i foto-laborantami, projekcje filmów o tematyce fotograficznej. 
  • Grupy zaawansowane to praca w zespołach tematycznych m.in. fotografii krajobrazu, fotografii studyjnej, portretowej, reklamowej, fotoreportażu, dokumentu, klasycznej fotografii czarno-białej. Specjalistyczne zajęcia fotografii architektury, makrofotografii, techniki fotografii otworkowej, stereoskopowej i cyfrowego przetwarzania obrazu. Realizacja planu zdjęciowego, praca ze światłem, studium martwej natury, przedmiotu i portretu. Każdy może doskonalić nabyte umiejętności na coraz wyższych poziomach.
  • W dobie fotografii cyfrowej coraz większym zainteresowaniem cieszą się zajęcia z klasycznej fotografii czarno-białej. W małych grupach w dobrze wyposażonej ciemni, uczestnicy poznają i praktycznie wykonują poszczególne procesy obróbki światłoczułych filmów i papierów, samodzielnie wykonują oryginalne odbitki. Znajomość technik ciemniowych to podstawa edukacji fotograficznej na całym świecie. Autorski wpływ na końcowy wynik i tzw. „czynnik ludzki” to zasadniczy walor fotografii artystycznej cenionej i sprzedawanej przez renomowane galerie, gromadzonej przez muzea i kolekcjonerów.
  • Wystawy prac uczestników warsztatów są wydarzeniem artystycznym, są prezentowane i promowane przez prestiżowe galerie. Takich prezentacji odbyła się już ponad setka!
  • Warsztaty Fotograficzne prowadzą indywidualne zajęcia przygotowawcze do egzaminów na wyższe uczelnie artystyczne fotograficzne, operatorsko – filmowe i reżyserskie. 

cz-b

  • Dla wielu uczestników warsztatów i plenerów fotografia stała się pasją życia, a nawet zawodem. Uzyskane kwalifikacje pozwoliły pozyskać bezzwrotne pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej.  Kilku zostało przyjętych w poczet członków Związku Polskich Artystów Fotografów: Robert Baś, Ireneusz Misiak, Jakub Ochnio (najmłodszy od 54 lat członek ZPAF!), Maria Herzog-Majewska. Międzynarodowy tytuł artysty FIAP uzyskała Joanna Mrówka, kilkoro rozpoczęło studia fotograficzne, operatorskie, reżyserskie i dziennikarskie. Oxana Chorna z Dniepropietrowvska jako czynny żołnierz Ukraińskiej Armii od początku zbrojnego konfliktu dokumentuje działania wojenne we wschodniej Ukrainie. Zawiązały się grupy artystyczne (Objazd, OKNO, Grupa-7, Czas-B).
  • Ważnym elementem zajęć są Otwarte Plenery Fotograficzne we wsi Mostki. Odbyło się już 52 spotkania i wzięło w nich udział ponad 700 fotografów z kraju i zza granicy. Od piętnastu lat odbywają się tygodniowe plenery w Wenecji i Pradze. Uczestniczyło w nich w sumie kilkuset fotografów. Wśród nich był również Tomasz Lazar ze Szczecina, późniejszy laureat nagrody World Press Photo, czy Paweł Kosicki z Poznania obecnie przedstawiciel firmy FUJI.  Fotografowaliśmy wspólnie też Kijów, Odessę i Krym.
  • Najlepsi biorą udział w 3-4 tygodniowej wakacyjnej Wyprawie Fotograficznej. Fotografowaliśmy już: Litwę, Łotwę, Estonię, Węgry, dwukrotnie Ukrainę, ośmiokrotnie położone za kręgiem polarnym rejony Szwecji, Finlandii i Norwegii, oraz malowniczy archipelag Lofotów. Czterokrotnie popłynęliśmy na Wyspy Owcze i Islandię. Jubileuszowa X Wyprawa zawędrowała do Szanghaju. W 2013 r. fotografowaliśmy Manhattan w Nowym Jorku i Mamorial Day w Waszyngtonie.  XV Wyprawa w 2015 r.  ponownie odwiedziła Nowy Jork
  • Zrealizowane w czasie wypraw fotografie były wielokrotnie nagradzane m.in. w Wielkim Konkursie National Geographic (4 krotnie), Grand Press Photo ( 3 krotnie) i Bennele Fotografii.
  • Od zajęć w grupie początkującej rozpoczynał swoją fotograficzną karierę drugi przyszły laureat nagrody World Press Photo – Tomasz Wiech.    
  • Zdecydowana większość fotografii które na stałe weszły do historii wykonano techniką czarno-białą. Czarno-biały negatyw bezsprzecznie posiada swój urok, jego szeroka pojemność tonalna, ziarnista struktura wpływa na plastykę otrzymanego obrazu. Ręczna obróbka w ciemni pozwala stworzyć dzieło o indywidualnych cechach. Autorskie odbitki chętnie nabywane są przez galerie i kolekcjonerów, stanowią wielką wartość emocjonalną dla fotografa. Znajomość “fotograficznej kuchni” jest niezbędna w twórczym działaniu z każdym rodzajem fotografii. Grupa fotografii czarno-białej to praktyczne zajęcia w ciemni typu “krok po kroku”, są adresowane do zaawansowanych amatorów.
  • – wybór tematu do fotografii czarno-białej
    – obserwacja i pomiar światła metodą strefową
    – dobór materiału i sprzętu fotograficznego
    – praktyczna realizacja serii fotografii
    – dobór materiałów i sposobu wywołania negatywu
    – gatunki papierów fotograficznych i wywoływaczy pozytywowych
    – obsługa i możliwości kreacyjne pracy pod powiększalnikiem
    – wykonanie kopii stykowej, wglądówki i powiększenia w formacie wystawowym
    – techniki szlachetne, tonowanie
    – oprawa i przygotowanie fotografii do ekspozycji

 

  •  Zajęcia z fotografii studyjnej

Następne etapy wtajemniczenia to fotografia studyjna; praca ze światłem, realizacja planu zdjęciowego, studium przedmiotu, martwej natury, portretu, stosowanie zaawansowanych technik kreacji. Dostępne w pracowni środki techniczne począwszy od różnych źródeł światła po specjalistyczne akcesoria mają jeden cel – stworzenie jak najbardziej satysfakcjonującego obrazu fotograficznego. Grupa studyjna to praktyczne zajęcia typu “krok po kroku”, są adresowane do zaawansowanych amatorów. Wskazane wcześniejsze uczestnictwo w grupie technicznej i grupie warsztaty. 

 

  • Fotografia portretowa

Jednym z najtrudniejszych tematów fotograficznych jest portret; uchwycenie osobowości i charakteru postaci. Większość ludzi przed obiektywem, usztywnia się, przyjmuje teatralne pozy. Istotnym elementem pracy portrecisty jest umiejętność wyeksponowania cech modela, które wniosą do jego wizerunku życie, zaakcentują jego wyjątkowość. Grupa portretowa to praktyczne zajęcia z modelem w studio i plenerze, są adresowane do zaawansowanych amatorów mających opanowany warsztat techniczny, znających podstawy fotografii studyjnej i czarno-białej. Wskazane wcześniejsze uczestnictwo w grupie technicznej, grupie warsztaty, grupie fotografii studyjnej. 

 

  • Fotografia pejzażowa

Zmiany światła w ciągu dnia, jak i zmiany pór roku spawiają że krajobraz ciągle uwidacznia nowe cechy, tworzy odmienne nastroje. Ulotność atmosferycznych zjawisk, wędrówka światła wymaga obserwacji i przewidywania. Najlepsze fotografie powstają o niespodziewanych porach – bladym świtem, o zmierzchu lub w nocy kiedy większość z nas odkłada aparat uznając że światło jest zbyt słabe. Czas jaki przebywamy w plenerze, doświadczenie deszczu, mgły, chłodu czy zamieci śnieżnej pozwala zbliżyć sie do tematu, rozpoznać jego urodę. Grupa pejzażowa to praktyczne zajęcia w terenie, są adresowane do zaawansowanych amatorów mających opanowany warsztat techniczny. Wskazane wcześniejsze uczestnictwo w grupie technicznej i grupie warsztaty.

 


  • Dwadzieścia cztery lata doświadczenia w prowadzeniu warsztatów oraz indywidualna praca prowadzącego z każdym uczestnikiem przynosi efekty. Wykonane prace na forum ogólnopolskim i za granicą uzyskały wiele nagród i wyróżnień, semestralne wystawy były prezentowane w Księgarni BONA w Krakowie, galeriach w kraju i za granicą m.in. na Uniwersytecie w Dniepropietrowsku i Ratuszu Miejskim w Iwano-Frakowsku na Ukrainie. Niecodziennym miejscem wystawy WENECJA 2010 r. stał się Areszt Śledczy przy ul. Montelupich, a w 2015 r. w Instytut Kultury Włoskiej w Krakowie. 
  • Plenery fotograficzne

Ważnym elementem zajęć są organizowane cztery razy do roku Otwarte Plenery Fotograficzne we wsi Mostki.  Takich spotkań odbyło się 52; wzięło w nich udział ponad 700 fotografów z całej Polski i również goście z Anglii i Rosji. Plenery pozwalają wymienić doświadczenia, zadebiutować na wystawach, skonfrontować swoje prace z pracami uznanych artystów fotografów. Plenery to też szkolenia i warsztaty fotografii: pejzażowej, studyjnej, portretowej i fotografii aktu. Uczestniczą w nich pracownicy agencji reklamowych, właściciele studiów fotograficznych i pasjonaci fotografii nie mający możliwości uczęszczania na co dzień na stacjonarne zajęcia w Krakowie. W czasie plenerów każdy ma możliwość skorzystania z zaplecza technicznego i profesjonalnego sprzętu.

  • Wyprawy fotograficzne

Na stałe do kalendarza Warsztatów wszedł doroczny tygodniowy plener w Wenecji i Kijowie, 3-dniowy w Pradze oraz 3-dniowy w Budapeszcie. W sumie w plenerach wyjazdowych uczestniczyło ponad 700 fotografów w tym również z Ukrainy, Niemiec, Francji, Szwajcarii, Anglii, Szkocji i Irlandii!

Po zakończenie III semestru najlepsi biorą udział w wakacyjnej Wyprawie Fotograficznej. Ze względu na szczególny gatunek światła upodobaliśmy sobie rejony dalekiej północy w pobliżu i za kręgiem polarnym. Dzięki sponsorom takim jak Rossignol, Hi – Moutain, Buma, Petpolonia, VERTE fotografowaliśmy już: Estonię, Litwę, Łotwę, piętnastokrotnie Włochy, czterokrotnie odwiedziliśmy Danię oraz siedmiokrotnie leżący za kręgiem polarnym archipelag Lofotów i Tromso, siedmiokrotnie również zagościliśmy w Szwecji, Norwegii i Finlandii. Czterokrotnie w latach 2004, 2006, 2011 i 2014 dotarliśmy na Wyspy Owcze, Szetlandy i Islandię. W 2012 r. fotografowaliśmy Szanghaj a w 2013 r. i 2015 r. Nowy Jork i Waszyngton. Wyprawom patronują medialnie magazyny fotograficzne: Foto-Video i Foto oraz miesięczniki podróżnicze: Bałtyckie Podróże, Podróże, Poznaj Świat, Zew Północy, Wyprawy 4×4. Zrealizowane w czasie wypraw fotografie wielokrotnie były nagradzane, uzyskały m.in. tytuł: Podróż Roku magazynu Voyage, Grand Press Photo, zostały wyróżnione w Wielkim Konkursie Fotograficznym National Geographic, pozwoliły uzyskać fundowane stypendium twórcze w Warszawskiej Szkole Filmowej, prezentowane są w galeriach całej Polski i na Ukrainie, dwukrotnie były obecne na targach Euro-foto w Poznaniu, a trzykrotnie jako wystawy profesjonalne na Ogólnopolskim Festiwalu Fotografii „Natura i Krajobraz” w Krynicy.

  • Warsztaty Fotograficzne prowadzą także indywidualne kursy przygotowawcze do egzaminów wstępnych dla kandydatów na studia fotograficzne i operatorskie. Polecana szkoła to: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona. Schillera oraz Wyższe Studium Fotografii w Łodzi. Studentami zostali uczestnicy kursu przygotowawczego: Tomasz ZakrzewskiŁukasz Pęcak, Agnieszka Wrześniak, Igor Oleś, Maciej Świstek i Tadeusz Chudy