program warsztatów

           XXXI lat Warsztatów Fotograficznych w Krakowie 1993 – 2024                                    nasz adres na FB – kliknij

  • nasza dewiza: mniej sprzętu, więcej talentu                                                                          nasz adres na Istagramie – kliknij      
  • prawda nie zawsze oczywista: aparat fotograficzny służy do fotografowania nie do posiadania
  • nasz cel: wykonujemy fotografie potrzebne
  • najlepszy sprzęt: to ten, który aktualnie posiadasz
  • uczestnicy: w każdym wieku, nie dla dzieci i młodzieży licealnej
  • edukacja:  nie dla dyplomów, tak dla umiejętności
  • atuty: 31 lat doświadczenia, trzy i pół tysiąca studentów
  • co zyskasz: portfolio i satysfakcję ze świadomego i twórczego fotografowania
  • sukcesy: ponad 100 wystaw w kraju za granicą (Nowy Jork, Waszyngton, Dniepr, Bukareszt)
  • nagrody: na ogólnopolskich m.in. (Grand Press Photo, National Geographic) i światowych konkursach Word Press Photo
  • tytuły: artystów FIAP, Excellence FIAP, artystów ZPAF
  •   
    • Warsztaty Fotograficzne w Krakowie prowadzone przez Włodzimierza Płanetę w 2023 r. świętowały  jubileusz 30 lat działalności. Zgromadzone doświadczenia, oraz aktywna działalność artystyczna sprawiła, że od 1993 r. w warsztatach wzięło udział ponad trzy i pół tysiąca fotoamatorów.
    • Warsztaty są skierowane do osób dorosłych oraz starszej młodzieży. Sesje zajęciowe odbywają się od października do końca czerwca w cyklach kwartalnych, sześciomiesięcznych, oraz w dwuletniej formule zaawansowanej. W grupie zajmującej się pejzażem kilku uczestników kontynuuje spotkania od ponad 5 lat. Nie jesteśmy klubem ani grupą towarzyską; na każdym spotkaniu sukcesywnie rozwijamy nasze umiejętności. Naszym celem jest edukacja, ciągły rozwój i kształtowanie własnego stylu. Warsztaty, w przeciwieństwie do innych tego typu zajęć, nie mają sztywnych założeń programowych. Doświadczenie prowadzącego pozwala elastycznie dostosować się do umiejętności oraz oczekiwań uczestników. Praktyczny charakter zajęć motywuje do intensywnej pracy, odkrywania nowych tematów, poznawania technik oraz wzajemnej twórczej inspiracji i rywalizacji w podejmowanych tematach. Terminy zajęć są ustalane indywidualnie z poszczególnymi grupami. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, 2 godziny. W czasie przerwy wakacyjnej organizujemy dwu-lub czterotygodniowe wyprawy fotograficzne oraz tygodniowe plenery w Wenecji.
    • Jeden semestr obejmuje 3-miesięczny blok zajęciowy, zalecane jest sukcesywne ukończenie poszczególnych stopni, które umożliwiają efektywne uczestnictwo w coraz bardziej zaawansowanych grupach. W każdej grupie realizowany jest odrębny program. Istnieje możliwość uczestnictwa jednocześnie w kilku grupach tematycznych. Uczestnik może rozpocząć zajęcia w dowolnie wybranej grupie, jednak uczestnictwo w grupach zaawansowanych wymaga posiadania odpowiedniego doświadczenia i umiejętności, których zakres jest określony i weryfikowany przez prowadzącego zajęcia.
    • Główne zapisy odbywają się zawsze na początku października, natomiast do nowo tworzonych grup można dołączyć na początku stycznia i kwietnia. Zapisy w późniejszych terminach zasadniczo dotyczą grupy początkującej, a późniejsze nabory nie gwarantują zajęć we wszystkich zapowiadanych grupach. Aktualne informacje o terminach zapisów można znaleźć na stronie internetowej www.planetaw.com.
    • Warsztaty Fotograficzne w Krakowie zapraszają wszystkich entuzjastów fotografii, bez względu na poziom zaawansowania czy posiadany sprzęt. Zapraszamy zarówno tych, którzy rozpoczynają swoją przygodę z fotografią, jak i tych, dla których jest to już więcej niż tylko hobby. Zachęcamy również do udziału doświadczonych fotografów, którzy pragną poszerzyć swoje umiejętności, rozwijać swoje artystyczne działania w grupie twórczej, a także podzielić się swoimi pracami publicznie poprzez wystawy czy autorskie albumy. Przez 31 lat działalności wypracowaliśmy dobre relacje z galeriami w Krakowie i całej Polsce i za granicą, pozwoliło to wspólnie zorganizować ponad 100 wystaw. Uczestnicy Warsztatów tworzą aktywne środowisko osób związanych z różnymi dziedzinami fotografii, takimi jak fotografowie, laboranci, sprzedawcy sprzętu fotograficznego, modele, właściciele galerii fotograficznych oraz inne osoby zainteresowane szeroko pojętą działalnością fotograficzną.
    • Początkujący zapoznają się z warsztatem fotografa, poznają zasady obsługi swojego sprzętu, zdobywają umiejętności jego kreatywnego wykorzystania. Osoby, które jeszcze nie dysponują aparatem, otrzymają porady dotyczące jego zakupu. Nie promujemy konkretnych marek – każdy uczestnik, posiadając odpowiednią wiedzę, sam podejmuje decyzję, jaki sprzęt będzie dla niego odpowiedni. Udział w zajęciach grupy technicznej pozwoli każdemu precyzyjnie określić swoje oczekiwania i optymalnie wykorzystać dostępny budżet.
    • Kolejny etap to zajęcia praktyczne, poznawanie zasad kompozycji, nauka fotograficznej interpretacji tematów, rozwijanie indywidualnych umiejętności obserwacji i planowania sesji zdjęciowej. Udział w plenerach, wystawach, spotkania z artystami fotografami i foto-laborantami, projekcje filmów o tematyce fotograficznej.
    •  
    • Grupy zaawansowane to praca w zespołach tematycznych m.in. fotografii krajobrazu, fotografii studyjnej, portretowej, reklamowej, użytkowej, fotoreportażu, dokumentu, klasycznej fotografii czarno-białej. Specjalistyczne zajęcia fotografii architektury wnętrz, makrofotografii, techniki fotografii otworkowej, stereoskopowej, panoramicznej i cyfrowego przetwarzania obrazu. Realizacja planu zdjęciowego, praca ze światłem, studium martwej natury, przedmiotu, portretu i aktu. Każdy może doskonalić nabyte umiejętności na coraz wyższych poziomach w grupach zaawansowanych.
      •  
  • W erze fotografii cyfrowej istniał pewien moment zainteresowania klasyczną fotografią czarno-białą. W małych grupach, korzystając z dobrze wyposażonej ciemni, odbywały się zajęcia z fotografii tradycyjnej. Uczestnicy poznawali i praktycznie wykonywali poszczególne procesy obróbki światłoczułych filmów i papierów, samodzielnie tworząc oryginalne odbitki. Znajomość technik ciemniowych stanowiła podstawę edukacji fotograficznej. Osobisty wkład w końcowy efekt i tzw. „czynnik ludzki” wyróżniały fotografię artystyczną, cenioną i kolekcjonowaną przez renomowane galerie, muzea i kolekcjonerów. Uczestnicy rozwijali poczucie „odpowiedzialności” za każdy kadr, zarówno pod względem treści, jak i warsztatu.
  • Obecnie, z uwagi na wysokie koszty (jedna rolka filmu to wydatek ponad 40 złotych!) i ograniczoną dostępność materiałów, zajęcia z tradycyjnej fotografii czarno-białej zostały zawieszone. Istnieje możliwość praktyki jedynie w formie indywidualnej. Osobiście uważam, że w erze cyfrowej zakończył się etap tradycyjnej fotografii. Jest to zdecydowany krok wstecz dla marginesowej grupy pasjonatów i eksperymentatorów. Aby osiągnąć satysfakcjonujący poziom w tego typu fotografii, wymagane jest wieloletnie doświadczenie, co potwierdzą wszyscy starsi fotografowie. Ograniczona dostępność materiałów i definitywne zaprzestanie produkcji przez wiodących producentów dodatkowo potwierdzają koniec tej techniki rejestracji obrazu.
  • Nie warto tracić czasu i pieniędzy na okazjonalny zakup tradycyjnego aparatu, gdyż jego użytkowanie będzie bardzo utrudnione i kosztowne. Współczesne „ciemnie” to proste i intuicyjne programy takie jak Lightroom i Photoshop. Należy pamiętać, że tworzenie fotografii zaczyna się jeszcze przed naciśnięciem spustu migawki, właściwie przed samym zarejestrowaniem obrazu. Migawka to kolejny z mechanizmów, który został zredukowany w konstrukcji współczesnego aparatu fotograficznego. Umiejętność uzyskania doskonałego obrazu wyjściowego pozwala uniknąć dodatkowej pracy w postprodukcji, do której wystarczy standardowe oprogramowanie komputerowe.
    • Wystawy prac uczestników warsztatów są wydarzeniem artystycznym, są prezentowane i promowane przez prestiżowe galerie. 
  • Warsztaty Fotograficzne prowadzą zajęcia przygotowawcze do egzaminów na wyższe uczelnie artystyczne: fotograficzne, operatorsko-filmowe i reżyserskie. Preferowany minimalny czas przygotowania to jeden rok intensywnej pracy. „Zdawalność”, jak dotąd mamy gwarantowaną w 100 %. Polecana szkoła to: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona. Schillera oraz Wyższe Studium Fotografii w Łodzi, oraz w czeskiej Opavie, Akadamia Sztuk Pięknych w Krakowie. Studentami zostali uczestnicy kursu przygotowawczego m.in.: Marcin Koszałka, obecnie operator i reżyser filmowy, Tomasz ZakrzewskiŁukasz Pęcak, Agnieszka Wrześniak, Igor Oleś, Maciej Świstek, Bernard Śmiałek, obecnie operator filmowy i Tadeusz Chudy – operator i twórca filmów.

cz-b

    • Dla wielu uczestników warsztatów fotograficznych fotografia stała się pasją życiową, a nawet zawodem. Dzięki uzyskanym kwalifikacjom wielu z nich zdołało rozpocząć własną działalność gospodarczą oraz pozyskać bezzwrotne pożyczki na zakup sprzętu. Kilku z nich zostało przyjętych w poczet członków Związku Polskich Artystów Fotografów, a mianowicie: Robert Baś, Marcin Koszałka, Bartłomiej Krężołek, Ireneusz Misiak, Jakub Ochnio (najmłodszy członek ZPAF w wieku 54 lat!), Maria Herzog oraz Liliana Wolnik. Joanna Mrówka zdobyła międzynarodowy tytuł artysty FIAP. Do Stowarzyszenia Twórców Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej przyjęte zostały Aneta Mudyna i Liliana Wolnik. Wielu uczestników warsztatów ukończyło studia fotograficzne, operatorskie, reżyserskie oraz dziennikarskie. Oxana Chorna z Dniepropietrovska, będąca czynnym żołnierzem Ukraińskiej Armii, dokumentowała i nadal dokumentuje działania wojenne we wschodniej Ukrainie. Wojciech Jachymiak to znany reżyser, operator i producent filmowy. Z tej samej branży filmowej swoją karierę na warsztatach rozpoczął jeszcze przed studiami operator i reżyser Marcin Koszałka. W komercyjnej produkcji filmowej, jako producent, reżyser i operator, znakomicie radzi sobie na forum międzynarodowym Witalis Szumiło-Kulczycki. Również w dziedzinie filmowej działają Tadeusz Chudy, Bernard Śmiałek oraz Piotr Werewka. Trudno również nie wspomnieć o fotografach Playboya, takich jak Łukasz Pęcak, oraz o fotografie najpiękniejszych kobiet świata z Miss World 2012, które realizował w Chinach Witold Flak.
    • Otwarte Plenery Fotograficzne w wsi Mostki odbywają się już po raz 52, gromadząc ponad 700 fotografów. Plenery stwarzają możliwość wymiany doświadczeń, debiutu wystawienniczego, konfrontacji prac z innymi uczestnikami, a także gościny prezentacji renomowanych artystów fotografów, głównie członków Okręgu Kieleckiego Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). Wśród gości znaleźli się m.in.: ś.p. Paweł Pierściński, Lech Lipiec, Jerzy Piątek, Wiesław Turno oraz Andrzej Łada. Plenery to również czas szkoleń i warsztatów z różnych dziedzin fotografii: pejzażowej, studyjnej, portretowej i aktu. Uczestniczą w nich pracownicy agencji reklamowych, właściciele studiów fotograficznych oraz pasjonaci fotografii, którzy nie mają możliwości uczestnictwa w stacjonarnych zajęciach w Krakowie. Podczas plenerów każdy ma dostęp do profesjonalnego zaplecza technicznego i sprzętu. To właśnie podczas plenerów w Mostkach swoje doświadczenie zdobywali późniejsi członkowie ZPAF z Okręgu Świętokrzyskiego, takich jak Sławomir Oszywa, Jarosław Korbiński, Artur Dźwirek (obecny prezes Kieleckiego okręgu ZPAF), Brunon Szczapiński, oraz z Okręgu Warszawskiego ZPAF, Rafał Piotr Stankiewicz. Wiceprezesem Zarządu Głównego ZPAF na kadencję 2023-2026 został Ireneusz Misiak, we władzach znalazła się również Maria Herzog. 
    • Tygodniowe plenery odbywały się w Wenecji, trzydniowe zaś w Pradze i Budapeszcie. W gronie uczestników plenerów znajdowali się m.in.: Tomasz Lazar ze Szczecina, późniejszy laureat nagrody World Press Photo; Paweł Kosicki z Poznania, obecnie przedstawiciel firmy FUJIFILM; Grzegorz Lewandowski z Sopotu, uznany i wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych salonach fotografii, posiadający tytuł Excellence FIAP; fotograf pejzażysta oraz malarze: Wojciech Górecki z Gdańska i Szymon Poloczek z Katowic. W plenerach brali także udział Artur Dźwirek, obecny prezes Okręgu Kieleckiego Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF). Dzięki kontaktom z ukraińskimi fotografami mieliśmy możliwość fotografowania również w Kijowie, Umaniu, Odesie i na Krymie. Ogółem w plenerach wyjazdowych uczestniczyło ponad 700 fotografów, w tym również z Ukrainy, Niemiec, Czech, Francji, Szwajcarii, Anglii, Szkocji i Irlandii.
  •  

    • Najlepsi uczestnicy biorą udział w 3-4 tygodniowych wakacyjnych Wyprawach Fotograficznych. Dotychczas odwiedziliśmy wiele miejsc, w tym Litwę, Łotwę, Estonię, Danię, Czechy, Węgry, dwukrotnie Włochy, Ukrainę osiem razy oraz malownicze rejony Szwecji, Finlandii i Norwegii położone za kręgiem polarnym, również ośmiokrotnie fotografowaliśmy archipelag Lofotów. Czterokrotnie odwiedziliśmy Wyspy Owcze i Islandię. Jubileuszowa, dziesiąta Wyprawa Fotograficzna zawędrowała do Szanghaju. W 2013 roku fotografowaliśmy Manhattan w Nowym Jorku oraz Memorial Day w Waszyngtonie. Piętnasta Wyprawa Nowy Jork w 2015 roku to również nasza pierwsza wystawa na Brooklynie. Siedemnasta Wyprawa w 2019 roku po raz trzeci odwiedziła Nowy Jork, gdzie dwoma wystawami na Brooklynie w Galerii Sztuki AR świętowaliśmy jubileusz 25-lecia Warsztatów Fotograficznych w Krakowie. Honoraria ze sprzedaży fotografii w znacznej części pokryły koszty podróży. Wyprawy mają patronat medialny magazynów fotograficznych: Foto-Video i Foto, oraz miesięczników podróżniczych: Bałtyckie Podróże, Podróże, Poznaj Świat, Zew Północy oraz Wyprawy 4×4. Zrealizowane podczas wyjazdów fotografie wielokrotnie były nagradzane, uzyskały m.in. tytuł Podróży Roku magazynu Voyage, Grand Press Photo, zostały wyróżnione w Wielkim Konkursie Fotograficznym National Geographic, pozwoliły na zdobycie fundowanego stypendium twórczego w Warszawskiej Szkole Filmowej, prezentowane są w galeriach w całej Polsce i na Ukrainie, dwukrotnie były obecne na targach Euro-foto w Poznaniu oraz trzykrotnie jako wystawy profesjonalne na Ogólnopolskim Festiwalu Fotografii „Natura i Krajobraz” w Krynicy.

 

 

 

 

 

 

    • Od zajęć w grupie technicznej i fotografii czarno-białej rozpoczynał swoją fotograficzną karierę drugi laureat nagrody World Press PhotoTomasz Wiech.

  •  Zajęcia z fotografii studyjnej

Następne etapy wtajemniczenia obejmują fotografię studyjną, która obejmuje pracę ze światłem, realizację planu zdjęciowego, studium przedmiotu, martwej natury, portretu oraz stosowanie zaawansowanych technik kreacji. Dostępne w pracowni środki techniczne, począwszy od różnych źródeł światła po specjalistyczne akcesoria, mają jeden cel – stworzenie jak najbardziej satysfakcjonującego obrazu fotograficznego. Grupa studyjna oferuje praktyczne zajęcia typu „krok po kroku” i jest adresowana do zaawansowanych amatorów. Zalecane jest wcześniejsze uczestnictwo w grupie technicznej i grupie warsztatowej. Warsztaty Fotografii Studyjnej posiadają kolejne trzy stopnie zaawansowania.

 

 

  • Fotografia portretowa

Jednym z najtrudniejszych tematów fotograficznych jest portret, który ma na celu uchwycenie osobowości i charakteru fotografowanej osoby. Większość ludzi, gdy staje przed obiektywem, usztywnia się i przyjmuje teatralne pozy, a dzieci często uwielbiają stroić miny. Istotnym elementem pracy portrecisty jest umiejętność wyeksponowania cech modela, które nadadzą jego wizerunkowi życia i zaakcentują jego wyjątkowość. Grupa portretowa oferuje praktyczne zajęcia z modelem zarówno w studiu, jak i plenerze. Zajęcia te są adresowane do zaawansowanych amatorów, którzy posiadają opanowany warsztat techniczny oraz znają podstawy fotografii studyjnej i czarno-białej. Zaleca się wcześniejsze uczestnictwo w grupie technicznej, grupie warsztatowej oraz grupie fotografii studyjnej. Warsztaty Portretowej obejmują trzy kolejne stopnie zaawansowania.

 

 

 

 

 

  • Fotografia pejzażowa

Zmiany oświetlenia w ciągu dnia oraz w różnych porach roku sprawiają, że krajobraz stale ujawnia nowe walory i tworzy różne nastroje. Ulotność atmosferycznych zjawisk i zmienność światła wymagają stałej obserwacji i przewidywania. Najbardziej intrygujące fotografie zazwyczaj powstają o kluczowych porach dnia, takich jak blady świt, zmierzch czy noc, oraz w różnych porach roku, zwłaszcza wiosną i jesienią. Fotograficznie najmniej interesującą porą roku jest lato. Doświadczenie deszczu, mgły, chłodu czy nawet zamieci śnieżnej pozwala na lepsze zrozumienie tematu i dostrzeżenie jego piękna. Grupa pejzażowa oferuje praktyczne zajęcia w terenie, skierowane są one do zaawansowanych amatorów posiadających solidną znajomość techniki fotograficznej. Zaleca się wcześniejsze uczestnictwo w grupie technicznej oraz grupie warsztatowej. Grupa ta ma status zaawansowanej, gdzie pracujemy nad autorskimi projektami wystawowymi.

 

 

  • Indywidualna praca z każdym uczestnikiem przynosi wymierne efekty. Wykonane prace zdobyły wiele nagród i wyróżnień na forum ogólnopolskim i zagranicznym. Semestralne wystawy były prezentowane w galeriach zarówno w kraju, jak i za granicą, między innymi na Uniwersytecie w Dniepropietrowsku i w Ratuszu Miejskim w Iwano-Frankiwsku na Ukrainie. Niezwykłym miejscem wystawy był Areszt Śledczy przy ul. Montelupich w Wenecji w 2010 roku, a także Instytut Kultury Włoskiej oraz Centrum Sztuki Współczesnej SOLVAY w Krakowie w 2015 roku.

 

  • Wyprawy fotograficzne