biblioteka

 

               Przedstawiamy naszą fotograficzną bibliotekę: albumy, katalogi, poradniki i filmy dostępne w czasie zajęć dla uczestników Warsztatów.


 

  • Gian Paolo Barbieri – MADAGASKAR – Tashen 1994 r. str, 58. Wielkoformatowy album, znanego włoskiego fotografa mody zrealizowany na Madagaskarze. Barbieri fotografuje analogowo i nie retuszuje swoich zdjęć.  W 1968 roku otrzymał nagrodę Biancamano dla najlepszego włoskiego fotografa i został uznany za jednego z 14 najlepszych międzynarodowych fotografów mody niemieckiego magazynu Stern w 1978 roku. Przed jego obiektywem stawały takie sławy jak: Mirella Petteni, Jerry Hall, Veruscha, Monica Belluci i Audrey Hapburn.  Barbieri pracował dla projektantów mody Armani, Versace, Ferre, oraz Dolce & Gabbana, Pomellato i Giuseppe Zanotti. Znakomity album zakupiony w jednym z Weneckich antykwariatów.   

 

  • Paweł Pierściński – twórczość 1955-2005, wydana, Kielce 2007 r. 155 str. bogato ilustrowany. Autorskie podsumowanie 50 letniej twórczości zmarłego w Kielcach 22 maja 2016 r.  Pawła Pierścińskiego, twórcy Kieleckiej Szkoły Krajobrazu,  kierunku artystycznego preferującego szerokie i proste spojrzenie na krajobraz, autor analizował struktury utworzonej przez działalność indywidualną rolnika głównie w rejonie woj. Kieleckiego. Był autorem ponad 200 wystaw i laureatem licznych medali i nagród. Wydał kilkanaście indywidualnych albumów fotograficznych (m.in. Struktury, Między Wisłą a Pilicą, Staropolski Okręg Przemysłowy). Przyjaciel i wielokrotny gość Warsztatów Fotograficznych w Krakowie. Album z odręczną dedykacją dla Włodzimierz Płanety.

 

  • Edward Hartwig – SPOTKANIA Z CHOPINEM, Żelazowa Wola, wydana, Warszawa 1995 r. 168 str. Album fotograficzny ze wstępem autorstwa Julii Hartwig. Zestaw barwnych fotografii w typowym, późnym „Hartwigowskim” stylu, zrealizowany w różnych porach roku w Żelazowej Woli. Fotograficzny „hołd” złożony przez najwybitniejszego polskiego fotografa najwybitniejszemu polskiemu kompozytorowi. W fotograficznych impresjach rozpoznajemy całą gamę typowych jak i nowatorskich rozwiązań ciągle poszukującego niekwestionowanego mistrza polskiej fotografii artystycznej. Zmarł w wieku 94 lat, 28 października 2003 r. w Warszawie.   

 

 

  • Frank Van Riper & Judith Goodman – SERENISSIMA Venezia in inverno, wydany Treviso Italia 2008 r. 130 str. Album z czarno białą fotografią dwójki autorów z USA pracujących dla amerykańskiej prasy. Ich materiał Down East Maine/A World Apart był nominowany do Nagrody Pulitzera w 1998. Publikują m.in. w Washington Post, Naw York Daily Post, Rolling Stone, The Saturday Evning Post. Na stałe rezydowali jako korespondenci przy Białym Domu w Waszyngtonie. W albumie podzielonym na rozdziały dokumentują codzienne życie i problemy współczesnych Wenecjan. Album kupiony w 2012 r. w jednym z Weneckich antykwariatów.  

 

 

  • Ragnar Axelsson – BEHIND THE MOUNTAINS  Reykjavik 2013 r. 184 str. Album z czarno-białymi fotografiami ukazujący życie hodowców owiec i koni na Islandii.  Ragnar Axelsson z pochodzenia Islandczyk poświęcił swoją fotograficzną działalność traperom i rybakom zamieszkującym na podbiegunowym skraju świata. We wczesnych latach 80 wyruszył do Arktyki aby dokumentować życie Eskimosów w północnej Kanadzie i Grenlandii, oraz tubylczych mieszkańców Północnej Skandynawii i Syberii. Ambasador firmy Leica. To w jego ręce trafiały pierwsze modele typu Leica „monochrom”. Album zakupiony w Akureyri podczas XIV Wyprawy Warsztatów Fotograficznych w Krakowie ISLANDIA 2014.  

 

  • KIELECKIE KRAJOBRAZY  – praca zbiorowa, Kraków 1983 r. 308 str. Album z czarno-białymi fotografiami. Autorzy: Jerzy Buczkowski, Jerzy Burczyn, Wacław Cisłowski, Franciszek Gładysz, Sylwester Godzic, Henryk Grabarczyk, Romuald Janion, Tadeusz Jakubik, Piotr Kaleta, Jerzy Kamoda, Stanisław Lipka, Andrzej Massalski, Tadeusz Moszyński, Jerzy Mąkowski, Jerzy Piątek, Henryk Pieczul, Paweł Pierściński, Zygfryd Sarnat, Jan Siudowski, Jan Spałwan, Stanisław Sudnik, Mieczysław Toczyk, Andrzej Ziemkiewicz. Jeden temat, wiele spojrzeń na kulturowy pejzaż rolniczy który bezpowrotnie przeminął. Znakomity zbiór prac autorów współtwórców Kieleckiej Szkoły Krajobrazu, podręcznik dla współczesnych pejzażystów. album z odręczną dedykacją Pawła Pierścińskiego dla Warsztatów Fotograficznych.  

 

  • 60 YEARS OF PHOTOJURNALISM – praca zbiorowa 1997 r. 460 str. Prawie 1000 ikon fotografii prasowej, sylwetki fotografów. Znajdziemy tutaj obrazy przemian społecznych, politycznych, konfliktów zbrojnych, naturalnych katastrof jak powodzie, huragany czy wybuchy wulkanów. Odszukamy powszechnie znane twarze naukowców, ludzi show biznesu, przywódców religijnych, artystów i przywódców mocarstw. Obrazy Indian mieszkających w dżungli i scenki rodzajowe zaobserwowane w amerykańskich, europejskich i azjatyckich domach. Szeroki przekrój zainteresowań najlepszych fotoreporterów na przestrzeni 60 lat końca XX wieku. Bogate opisy jakie towarzyszą fotografiom tworzą kronikę najnowszych dziejów świata.  Zobacz koniecznie, nie wyłowisz ich z internetowego szumu.    

 

  • Ryszard Horowitz – 2000 r. 152 str. Nasz człowiek w Nowym Jorku. Jedyny polski autor który odniósł komercyjny sukces za oceanem. Zbiór najbardziej znanych fotografii, które były prezentowane też w formie obszernej wystawy. Prekursor cyfrowych kolaży, polecam uwadze dzisiejszym mocarzom Photoshopa. Obszerna historia życia i twórczości, portret autora nakreślony przez jego przyjaciół, ludzi kultury i sztuki, głównie ze środowiska skupionego wokół Krakowskiej Piwnicy po Baranami. Album z osobistą dedykacją dla Włodzimierz Płanety.  

 

 

  • OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA – Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków 2007 r. str. 128. Publikacja podsumowująca 30 lecie dorocznego konkursu „Ocalić od zapomnienia” organizowanego w Krakowie.  W opracowaniu znalazły się fotografie uczestników Warsztatów Fotograficznych w Krakowie: Włodzimierza Płanety (4 fotografie), Marka Rowińskiego (4 fotografie) i Konrada Turyny(2 fotografie).  

 

 

 

  • Stanisław Markowski PEJZAŻ ŚWIĘTY – polskie kościółki drewniane. 1998 r. 226 str. Okazały album krakowskiego fotografa, uznany jako „Najpiękniejsza książka roku”. (…) Zubożał polski krajobraz, ale nadal zachował walor swojskości, rodzimego ciepła i spokoju. Jego integralną częścią są nadal kościółki wiejski, spośród których te drewniane, stareńkie mają urok szczególny. Pomimo swej delikatności i wydawałoby się, kruchości potrafiły przetrwać wiele zawieruch wojennych, dziejowych burz i tragedii, często nawet rozbudowywane i upiększane przez najlepszych malarzy, rzeźbiarzy i cieśli.(…) fragment ze wstępu do albumu. Nostalgiczna opowieść o sakralnej architekturze drewnianej na obszarze Małopolski.  

 

  • Mistrzowie Polskiego Krajobrazu – praca zbiorowa, Kielce 2000 r. ok. 450 str. Potężny almanach fotografów pejzażystów końca XX w. Kielecki Związek Polskich Artystów Fotografów i jego Biennale Krajobrazu Polskiego od lat ogniskowało to co w tej jakże popularnej tematyce fotograficznej jest nowatorskie i awangardowe. Na łamach albumu swoje prace prezentują głównie członkowi ZPAF, artystyczna elita polskiej fotografii. Warto się zapoznać z jej dokonaniami zwłaszcza we współczesnym czasie gdy zewsząd jesteśmy atakowani podkolorowanymi widoczkami. To od pejzażu i nagród na Biennale Krajobrazu rozpoczęło się wiele karier fotograficznych. W publikacji znajdziemy też historyczny zarys fotografii polskiego krajobrazu pióra Pawła Pierścińskiego, oraz skrótowe noty biograficzne autorów. 

 

  • Anna Nietyksza i Krzysztof Kaczorowski IMPRESJE POLSKIE 1992 r. 190 str. Śmiałe i nietuzinkowe spojrzenie na Polskę i jej dobra kultury. Perspektywa Polski widziana przez młodego (32 lata) emigranta stanu wojennego, osiadłego w Paryżu. Krzysztof Kaczorowski pracował dla Paris Match, Figaro Magazine, Geo, Genta-Viaggi, Glamour. Realizował reportaże dla agencji SYGMA. Znakomita świeża porcja fotografii albumowej zrobionej w najlepszej konwencji National Geographic. Pozytywny obraz odradzającej się Rzeczypospolitej i wolnorynkowej gospodarki. Jeden z najciekawszych i niedocenionych komercyjnych albumów o naszym kraju.

 

 

  • Stanisław Markowski KLIMATY KRAKOWA 2004 r. 118 str. Druga pozycja tego autora w bibliotece. Impresyjne spojrzenie na śródmieście Krakowa i Krakowski Kazimierz. Autor kontempluje jesienne i zimowe światło zawieszone w gęstym krakowskim powietrzu. Odkrywa ostatnie zapomniane podwórka i tytułowe klimaty miejskich zaułków. Tęsknota za prowincjonalnym Krakowem, który obecnie został wyszorowany i gruntownie odnowiony na potrzeby masowej turystyki. Autor znakomicie wykorzystał niesprzyjające pory roku, warunki pogodowe lub późną zimową noc aby ukazać miasto z przed lat, prowincjonalne ale dumne i bogate swoją historyczną przeszłością.   

 

 

  • OCZAMI FOTOGRAFÓW National Geographic. 336 str. Na okładce portret słynnej Afganki Stiva McCurrego zapowiada rewelacyjny zbiór fotografii zrealizowanych dla NG. (…) Album jest podzielony na pięć rozdziałów, które opowiadają o najważniejszych grupach tematycznych magazynu: faunie, florze i florze lądów, życiu mórz i oceanów, kulturze i obyczajach ludów z najdalszych nawet zakątków świata, Stanach Zjednoczonych oraz nauce – od astronomii po archeologię. Każda strona albumu to pokaz zdolności  i wyobraźni fotografów. (…) W mojej ocenie fotograficzna petarda. 

 

 

  • Oku Mikawa PHOTOGRAPHIEN VON SHINZO MADEA 1985 r. 96 str. Japończycy nie tylko są liderami w produkcji sprzętu i materiałów fotograficznych, ale również mają znakomitych fotografów. Oku Mikawa urodzony w Tokio w 1922 r. przesiąknięty kulturą i estetyką dalekiego wschodu w tym albumie prezentuje wizerunek niewielkiego obszaru w okolicach Nagoji w Japonii. Wysublimowane portrety przyrody w duchu japońskiej filozofii umiłowania krajobrazu. Fotografią padającego deszczu można zachwycać się nieskończenie długo. Każda fotografia uzupełniona jest opisem jakiego aparatu, obiektywu, przesłony i czasu ekspozycji użył autor. Większość fotografii została wykonana jednak aparatem produkcji niemieckiej Linhof Super Technika 4×5″ i na materiale Fujichrome.    

 

  • Adam Bujak MISTERIA 1989 r. 298 str. Jeden z najciekawszych i fotograficznie najlepszych albumów w bogatym dorobku artysty. Ze wstępu autorstwa Michała Rożka(…) Od początku lat sześćdziesiątych obiektyw Adama Bujaka wiernie towarzyszył niemal wszystkim chrześcijańskim uroczystościom liturgicznym, trafnie ujmując kulturowy fenomen misteryjny, czyniąc to z niekłamaną subtelnością. Współprzeżywamy z Bujakiem prawosławne święto Jordanu obchodzone na pamiątkę chrztu Chrystusa. Składa się nań styczniowa procesja i święcenie wody w rzekach i jeziorach, tej wody którą skrapia się potem domostwa wraz z żywym inwentarzem (…)  Fotografowanie misteriów podejmowało w późniejszym czasie wielu autorów, ale nikomu nie udało się zbliżyć do obrazów jakie zaobserwował i utrwalił mistrz.  

 

  • Konrad Karol Pollessch MEDICI et CONSTERES 2007 r. 168 str. Zbiór pastiszy foto-malarskich. Bohaterem publikacji jest Adobe Photoshop, czego autor nie ukrywa, podkreślając,  że bez niego wykonanie fotomontaży byłoby niemożliwe. Twarzy użyczyli profesorowie Collegium Medicum UJ, oraz akademii medycznych z Warszawy, Łodzi , Gdańska i Wrocławia, „reszta” została zaczerpnięta z renesansowego i XIX wiecznego malarstwa portretowego. Efekt z pewnością był dobrą zabawa dla autora i modeli. Autor znany z poczucia humoru starannie dobrał zestawienia kierując się cechami modela i podobieństwem do osób z dzieł malarskich. Widzimy dbałość o cechy oświetlenia i kolorystykę współczesnych modeli. Kiedy oglądamy prace w wielu przypadkach dajemy się nabrać na tę kuglarską sztuczkę wetknięcia własnej twarzy w postać kartonowego strażaka z dziurą na głowę. Album z odręczną dedykacją dla Włodzimierza Płanety. 

 

  • 100 Najlepszych Zdjęć NATIONAL GEOGRAPHIC 152 str. Kolejna pozycja w bibliotece z pod znaku żółtej ramki. 100 zdjęć wybranych z archiwum istniejącego od 114 lat wydawnictwa. To trzeba zobaczyć i znać. Kiedy popełniamy fotografię nigdy nie wiemy, która przejdzie do historii, która z nich stanie się rozpoznawalną na całym świecie. Redakcja National Geographic jak nikt docenia heroiczny wysiłek i poświęcenie fotografów którzy na łamach pisma dzielą się swoimi obrazami świata. Każda z wybranych fotografii godna jest oprawy w żółte ramki i powieszenia na ścianie.  

 

 

  • Michael Joseph i Dave Saunders KOMPLETNY KURS FOTOGRAFII 1996 r. 288 str. Poradnik fotograficzny jakich wiele, to z tej publikacji zaczerpnąłem oczywiste stwierdzenie, że „to nie aparaty robią zdjęcia a ludzie”.  Ładnie ilustrowane i usystematyzowane kompendium wiedzy dla średnio zaawansowanego amatora. Poradnik przybliża kulisy warsztatu fotografa, które świadczą o tym, że wszystkie opublikowane tutaj fotografie powstały przed naciśnięciem spustu migawki. Dziś panuje zgoła inna opinia i lansowana jest teza, że to w czasie postprodukcji po zrobieniu średnio udanego RAWA możemy z niego wystrugać arcydzieło. Wszystkie ilustracje pochodzą z przed epoki fotografii cyfrowej, wykonane są na diapozytywach gdzie nawet drobna manipulacja jest raczej wykluczona.   

 

  • Helmut Newton AUTOBIOGRAFIA 304 str. Jak Isaak Newton (rocznik 1643) w fizyce, tak Helmut Newton (rocznik 1920) w dziedzinie fotografii mody był prekursorem i odkrywcą fundamentalnych zasad na miarę skromnej i raczej prymitywnej dziedziny jaką jest fotografia. Jego portrety i fotograficzne kreacje w świecie mody, które miałem okazję podziwiać w oryginale ciągle robią wrażenie i są niedoścignionym wzorcem. Aby je lepiej zrozumieć i poznać czasem warto przyjrzeć się artystycznej drodze autora. Barwna historia ozdobiona pikantnymi epizodami uchyla rąbka tajemnicy kuluarów świata mody i fotografii, które na zawsze są ze sobą związane.

 

 

  •   Stanisław Markowski 1980-1989 115 str. Historyczny zapis czasu powstania Solidarności i Stanu Wojennego. W tym gorącym okresie aparat fotograficzny był groźniejszy i bardziej skuteczny jak karabin. Sklepy fotograficzne jak każde inne świeciły pustkami, daje się to dziś odczuć po jakości technicznej materiału.  Zapis ważnego dla Polski czasu, niestety słabo udokumentowany przez rodzimych fotografów, którzy zajmowali się fotografowaniem raczej kolejek w sklepie monopolowym i absurdów komuny niż wolnościowych demonstracji brutalnie tłumionych przez milicję. Fotografia to czasem misja dbania o fakty aby nie zostały zapomniane. Słowny wstęp do albumu autorstwa Andrzeja Wajdy.  

 

 

  • Denis Chamberlin MIĘDZY WAMI POLAKAMI 1992 r. 118 str. Znakomity album z podobnego jak powyżej okresu przemian społecznych, obejmuje lata 1983- 1990. Dystans i przenikliwe spojrzenie amerykańskiego fotografa na Polskę. Znakomite, życzliwe, wręcz serdeczne kadry, nienaganne technicznie w stylu Cartier Bressona. Wiele fotografii zostało wykonanych w domach prywatnych. Moim zdaniem najlepsza publikacja z jakże ciekawego okresu. Każdej fotografii towarzyszy obszerny opis skierowany do amerykańskiego odbiorcy w którym autor szeroko komentuje i objaśnia sytuacje i historyczne tło tło rejestrowanych przemian.    

 

 

  • Hanna Maria Giza W OBIEKTYWIE mistrzowie fotografii polskiej. 256 str.  Znakomita dziennikarka Polskiego Radia rozmawia z fotografami. Występują: Ryszard Kapuściński, Stefan Bałuk, Adam Bujak, Zbigniew Dłubak, Stefan Figlarowicz, Tomasz Gudzowaty, Krzysztof Hejke, Ryszard Horowitz, Witold Krassowski, Wojciech Kryński, Natalia Lach-Lachowicz, Zbigniew Łagocki, Krzysztof Miller, Zofia Nasierowska, Chris Nidenthal, Wojciech Plewiński Wojciech Prażmowski, Tadeusz Rolke, Janusz Rosikoń, Tomasz Sikora, Czarek Sokołowski, Andrzej Świetlik, Tomasz Tomaszewski, Zdzisław Beksiński. Żywe rozmowy nie tylko o fotografii, ozdobione portretami i sporą porcją zdjęć.  

 

 

  • Czym jest człowiek – Światowa wystawa fotografii. 555 fotografii próbujących odpowiedzieć na tytułowe pytanie.  Opowieść o ludziach w 42 zestawach fotograficznych. Mistrzowskie zdjęcia z czasu, kiedy fotografia miała swoich mistrzów i była wiarygodna.  Autentyzm i humanizm, bez poszukiwania sensacji i dramatycznych scen ludzkich nieszczęść i ofiar wojny. Spojrzenia na człowieka od narodzin do śmierci. Plejada wyjątkowych autorów i ich znakomitych fotografii których z pewnością nie znajdziemy na pierwszych stronach gazet.  

 

 

 

  • John Hedgecoe PRAKTYCZNY KURS FOTOGRAFII.  Kolejny podręcznik fotografii. Wszystkie tego typu publikacje są do siebie podobne, ten sam powielany schemat ilustrowany fotograficznym przykładami. Kiedyś z pomocą podręcznika próbowałem nauczyć się jeździć na nartach, co prawda zjechałem wiele razy z Kasprowego Wierchu, ale sprawiło mi to małą przyjemność i dodatkowo każdorazowo zakwasy mięśni. Podobnie jest z fotografią, tu potrzebny jest dobry nauczyciel, który obserwuje nasze postępy i wykorzenia złe nawyki i zaktywizuje nasze indywidualne predyspozycje. Jeśli nie mamy dobrego nauczyciela, będziemy podobnie jak wszyscy tylko powielać sprawdzone przepisy.